Fullt upp

I lördags red jag och Jonna på ängen. Jonna ville ha på Simsan jultäcket. Det är lite prassligt material så det är bra om han vänjer sig vid det.
Båda hästarna var jättepigga och överladdade. Det har varit fruset länge nu och marken är knölig och hästarna stapplar fram och rör sig inte så mycket.
Först började Simsan slå bakut några gånger. Det kan vara täcket som störde honom. Sen blev Joshua rädd för något och började resa sig och springa på sidan. Tänkte att vi kunde trava dem i uppförslutet så de fick göra av med lite överskottsenergi. Men då bockade Joshua och Simsan hängde på och slängde av Jonna.
Då gick vi till sommarhagen. Där är det riktigt branta släntar och det tar rejält i bakbenen. Först var de uppspelta och busade. Simsan ville inte gå nerför etc. Men efter några rundor blev de lugna och fina.
Sista rundan brallade Simsan igen så Jonna åkte av. Vi bestämde att vi på söndagen skulle köra till manege och rida igenom dem ordentligt.
På söndagen ställde vi klockan och gick upp tidigt. Först åkte vi med Simsan. Han blev uppspelt och jättepigg. Jag fick longera honom först och han slog nästan knut på sig själv när han brallade. Efter det red Jonna och det gick jättebra. Så länge har de aldrig travat förut. Och på fyrkantspåret med snett igenom och volter.
Det var -7 grader och vi frös ordentligt när vi åkte hem.
Hemma bytte jag häst och fick åka själv med Joshua. Det var ingen som hade tid/lust att följa med. Kanske inte det bästa med en överladdad häst men jag kände att vi verkligen behövde komma iväg.
Joshua var pigg och väldigt spänd. Det var som att sitta på en explosiv tunna. Joshua var genomsvett när vi var klara. Mest för att han spänner sig, tror jag.
Men även om han var så spänd så skötte han sig väldigt bra. När jag skulle lasta hem gick han rätt på och det gick jättebra att lasta honom själv.
Kom hem och in vid 14.30. Genomfrusen och hade bara ätit frukost. Fick slänga i mig rester och åkte till Moas innebandymatch.
Busen njuter på elementet! Önskar jag fick plats.
 
 
Igår red jag en kort stund hemma. Joshua var ganska lugn. Lite trav i paddocken men det är lite fruset. Skrittade några varv runt ängen med pannlampa.
Ha det gott. M.
 

Kommentera här: