Planerat in nästa års vila

Fy vilken trist årstid att rida det är nu. Fruset och stenhårt. Både banan och ängen är frusna och alldeles för gropiga för att kunna trava i.
I lördags var Joshua jättepigg och när jag skulle ta in honom från hagen sprang han som en tok. Bullen och jag stod i mitten av hagen och bara tittade på. När han väl stannade så jag fick tag på honom var han helt svett och det rök om honom.
När jag satt upp studsade han fram på tvären. Och ingenstans att trava eller galoppera. Jag gick in i sommarhagen och klättrade. Det är rejält brant och inte jättekul när Joshua är pigg och ev. reser sig. Men det är enda stället det går att trötta ut honom nu. Det gick tom att trava på deras upptrampade stig. Den var hyfsat jämn. Joshua blev i alla fall trött och vi kunde skritta hem på lång tygel.
Igår red jag och Jonna på ängen. Vi försökte trava lite i uppförslutet men då började Simsan bocka och då ville Jonna bara skritta så det blev ingen lång ridtur. Vi kom överens om att åka till ridhus med Joshua idag och åka med Simsan på onsdag så att vi får rida dem ordentligt en gång var.
Jag tyckte jag såg på vädret att det skulle bli lite mildare nu. Kluven känsla för det. Skönt för då går det att rida hemma. Inte kul för det blir kladdigt i hagen med leriga ben mm. Bäst vore -3 och 2 dm snö. Det vore perfekt.
Nästa år tror jag att jag ska ställa ner hästarna i mitten av november till mitten av december. Skritta igång dem i mitten av december för att kunna börja rida mer över julledigheten. Med förhoppningsvis snö i början av januari.
Blir det några plusgrader över jul kan jag i alla fall hålla igång Joshua hemma. Det är svårt att hinna åka iväg de dagarna. Men nästa vecka är jag ledig. Då kan jag och Jonna både rida i dagsljus och åka iväg till ridhus.
Alla våra hästar har varit lösa i magen senaste veckan. Jag undrar om det beror på att de går ut i stora hagen och äter fruset gräs. De får hösilage 3 ggr ute. Joshua och Bullen får ganska väl tilltagen giva. Men däremellan går de och skrapar i backen och äter det frusna gräset.Det blir lite jobb att tvätta rumpor och svansar. Jag hoppas det går över snart. Ha det gott. M.

Kommentera här: