Gick bra

Vi körde till tävlingsplatsen dagen innan så fick Ida rida Joshua där. Han har ju knappt varit av gården sista året så jag tyckte han behövde få titta i lugn och ro.
De har läktare, speglar och cafeteria som kan spöka. Vi var även in i deras ridhustält där framridningen skulle äga rum. När vi var där var det lugnt och stilla.
På kvällen putsades allt och jag stod ute i mörkret med snö och blåst och schamponerade stackars Joshua. Eftersom det skulle komma snö fick jag brodda honom också.
På tävlingsdagen var det blåsigt och hade kommit lite snö. Det gjorde att det slog i väggarna i tältet och Joshua blev stressad. Några gånger hördes ett högt väsande ljud när snö kanade av tältduken och det är ju inte konstigt om hästarna reagerade över.
Några gånger slängde han sig, ett par kasst och några helomvändningar. Vid ett tillfälle kastade han sig bakåt och det såg ut som om han skulle börja resa sig men det gick över. Ida fick rida rejält och engagera honom så han koncentrerade sig på henne istället. Och det gick bra. Han började se avslappnad och riktigt trevlig ut.
När de kom in på banan blev han jätterädd för bokstavslådorna med blommor i. Men när de fick startsignal så travade han förbi dem. Han var spänd och slog en del med huvudet men gjorde vad han skulle, där han skulle. De fick 61,667%. Sist i klassen men jag kollade snabbt på ettan och såg att den gjort ett 15-20-tal tävlingar både i år och förra året. Detta var Joshuas första för i år och Ida har inte ridit honom många gånger så jag tyckte det gick jättebra.
Och framför allt var Joshua lugn och trevlig efter ritten. Det var lugnt på tävlingsplatsen. Det var några minusgrader och blåste svinkallt så det var inte mycket folk som rörde sig. Men jag är mycket nöjd med att Joshua slappnade av och var lugn. Det är bra att ta med inför framtiden.
Man får beundra dem som tävlar den här årstiden. Jag tyckte det var hemskt. Det blåste så kallt. Och där stod ryttarna och bytte om och hade tunna kavajer på sig. Jag hade aldrig ens öppnat min vinterjacka! Eller orkat bry mig om håret låg bra.
Nu blir det lugnare ridning några veckor, sen tar vi omtag och satsar på våren. Vi ska åka ut och rida på lite olika platser och komma igång ordentligt med vår träning.
På eftermiddagen tog jag fram mina egenhändigt isolerade vattenkar till hagarna och fyllde dem. Imorgon kommer hovslagaren och jag har förvarnat att jag vill ha snösulor och brodd. Vi har nu -5 men bara lite, lite snö.
Ha det gott. M.

Kommentera här: