Gillar Karlar!?

Igår rakade vi Joshua. Moa och Martin hjälpte mig. Martin kan inte något om hästar och är rädd för Joshua.
När jag tog ut Joshua i stallgången bad jag Martin hålla i honom medan jag fixade med sladden till maskinen. Man såg direkt att Joshua var helt lugn och trygg med Martin. Så jag lät Martin hålla Joshua hela tiden. Det har aldrig gått så bra att klippa Joshua förut. Visserligen var det tredje året vi klippper honom men han brukar vara mer vaksam och rycka och brukar definitivt inte gilla att bli rakad uppe på nacken. Nu stod han lugnt och stilla. Någon gång höjde han huvudet och visade ögonvitorna men han gjorde inget och efter en liten stund sänkte han huvudet och slappnade av igen.
Vi har tidigare märkt att Joshua är lugn och trygg med Christer så vi brukar skämta om att Joshua gillar karlar bättre. Och det verkar ju stämma bra.
Nu skrämde jag Martin och sa att hädanefter är han min hästskötare. Eller om vi tom ska lära honom att rida också. Det är ju lustigt för Martin tycker att Simsan och Bullen är rätt OK för de är små, lugna och trygga. Men för Joshua är han rädd eftersom Joshua är stor, nervös och man aldrig vet om han hoppar eller rycker.
Fast jag tycker Joshua har varit mycket bättre nu i flera månader. Jag hoppas att det håller i sig.
Klippningen i övrigt gick bra. Jag tycker det är väldigt svårt att få det lika på båda sidor. Jag och Moa dividerade och sprang runt. Ritade med tuschpenna och mätte. Så nu är Joshua full med svarta streck i pälsen. Hoppas att de går att tvätta bort.
Jag hade alla vintertäcken inlämnade på tvätt och har hämtat dem så nu är vi beredda på vinter. Ha det gott. M.

Kommentera här: