KM i dressyr

Förra helgen ställde jag upp i KM i dressyr med Joshua. Mest för att stödja klubben då de hade få anmälningar. Jag bestämde mig och anmälde 4 dagar innan. Tänkte det var en bra miljöträning för Joshua.
Och det var det. Joshua var lugn och fin hemma i stallet, att lasta, köra, lasta ur och sadla.
Sen när han kom ner på utebanan och såg de andra hästarna stressade han upp sig lite. Men Kils rf har en riktigt stor utebana och alla red närmast manegen. Så jag kunde rida längst bort och rasta av honom först och sen rida närmare de andra.
Jag hade bara starttid på första lektionshästen och missbedömde vår starttid så tyvärr red jag fram för tidigt och för länge. När vi väl skulle in hade luften gått ur Joshua och han var trött och seg.
Själva programmet gick bra. Han gjorde vad han skulle där han skulle. Det var tom en funktionär mellan porten och sargen som bara huvudet stack upp på som han tittade lite på men inte mer. Det blev ingen ökning eller övergångar i varken trav eller galopp. Något taktinslag när han ville ta trav i skritten. Kan bli bättre i uppsamlingen innan avsaktning i galoppen. Ena galoppen fattade han fel galopp först, men den rättade vi snabbt. Vi fick 66,60%.
Det var en snäll bedömning. De fortsatte nog på samma skala som de hade för lektionsryttarna.
Jag är jättenöjd med Joshua. Efter vår ritt var han jättelugn och avslappnad. Vi stod utanför och pratade och han stod lugnt och stilla. Sen lastade vi och kunde lämna honom på transporten medan vi fikade med de andra deltagarna. Joshua stod helt lugnt hela tiden.
Även när vi kom hem var han lugn. Känns som vi kommit en bit.
Morsk av framgången såg jag en annons på facebook. "Markarbete för oss lite fega". Perfekt! det anmälde jag oss till.
Får se hur det går. 4-6 ekipage i en manege. Joshua som är så rädd för andra hästar som galopperar eller hoppar. Men när jag lägger ut bommar är han så ofantligt rädd om sina ben att han blir jättekoncentrerad på bommarna så jag hoppas att detta är en bra övning för honom att lära sig vara med andra hästar i manegen.
Får hoppas att första tillfället är mycket bommar och mkt trav. Jag tror detta skulle vara jättebra för Joshua.
Annars tycker jag att det är jättetrist att rida nu. Mörkt, regn, kallt och rått. Tappar lusten helt. Men nu fick vi ängen putsad så jag hoppas jag kan rida lite mer där på vardagskvällar.
Ha det gott. M.

Kommentera här: