God fortsättning

Ledigheten har varit bra. Jag har ridit så gott som varje dag.
Det är ju aldrig kul med plusgrader på julafton men jag fick ett härligt pass i paddocken i solen.

 
Förra måndagen var vi iväg på markarbete för fegisar. Det gick jättebra.
Joshua är så vaken och uppmärksam på andra hästar att han spänner sig, hoppar och flyr om de galopperar, frustar eller kommer mot honom.
Men han är också väldigt rädd om benen med bommar. Är det bommar är han fullt fokuserad på dem.
Första gången vi var iväg var Joshua spänd och spökade sig för de andra hästarna. Redan när vi gick in i manegen började det. Vi gick in genom dörren, när Joshua kom in med huvudet stod föregående grupps deltagare där och när Joshua fick syn på dem kastade han sig bakåt ut ur manegen. Detta skedde nog 3 ggr innan vi fick in honom. Sen när vi red var han jättespänd och slängde sig när de andra råkade ta ett större steg eller hopp över någon bom. Han skrämde en deltagare så hon bara ville skritta sin häst.
Men nu andra gången gick det så bra! Vi hade samma procedur när vi gick in men väl där inne gick det jättebra. Träningen var upplagd så att vi var på varsin volt hela tiden. Vi var 3 så 3 volter. Joshua sneglade på de andra hästarna men inget mer. De andra slog tom i bommar så det lät högt och Joshua gjorde inget. En av de andra hästarna frustade i varje galoppsprång och det brukar Joshua vara jätterädd för men ingenting denna gången.
Toppenbra träning för honom helt enkelt. Så kul att kunna rida ett helt pass tillsammans med andra hästar och känna att Joshua är lugn och självsäker hela passet.
 
 
Min vinst har kommit. En mörk röd färg. Kanske inte snyggast på en fux men bättre än det orange. Jag har provat det 2 gånger och tycker tyvärr att det gör att sadeln glider bak på Joshua. Det gör den inte med något av mina andra schabrak. Men jag gillade antiglidet mot själva sadeln som gör att man slipper stropparna.
Eftersom markarbetet var så bra för Joshua har jag anmält mig till 3 tillfällen till. Det ska bli kul.
Ha det gott. M.

Kommentera här: