Hoppning

Det blir lite lugnare ridning nu när det är fruset i backen och ingen snö.

Det är hårt, knöligt och isigt både på banan och åkern. Så det blir bara skritt. Har lite svårt att komma iväg till manege då jag behöver hjälp med lastningen. Moa har träning tis, ons och fredag så då kan jag inte åka.

I helgen var jag iväg på markarbete för fegisar igen. Denna gången var vi fem ekipage och det var inte bommar utan hinder. Vi hoppade som högst 70-80 cm.

Denna gången var Joshua lite mer stressad över de andra hästarna. När man är så många och på uppvärmningen så värmer alla upp för sig så det är ekipage överallt i alla gångarter och alla håll samtidigt.  Vilket gör att det är omöjligt för mig att inte möta någon, så då hade vi flera tillfällen när Joshua slängde sig eller tvärstannade och kastade sig bakåt när någon kom mot oss.

Dessutom taxerar inte Joshua så bra på hinder så vi fick oftast fel avtramp då han hoppade av för tidigt eller för sent. Det blev inget riktigt bra flyt i hoppningen. Joshua behöver mer stöd med markbommar mm för att komma rätt på hindren. Så nästa gång ska jag fråga så att det är markarbete med bommar för det är riktigt bra träning för Joshua. Ska vi hoppa ska vi nog göra det i en ren unghästgrupp där Joshua kan få hjälp att taxera rätt.

Ute idag och igår är det plusgrader. Jag hade hoppas på att det skulle tina på banan då men icke. Fruset och frost. Fast det är 5 plusgrader. Får se om jag kommer iväg till manege under helgen.

Ha det gott. M.


Kommentera här: