Lurad på snön

Jag känner mig lurad på snön. Jag bor i Värmland. Vi ska ha snö på vintern. Så är det bara.
Igår var det varningar överallt om snöoväder. Toppen! äntligen ska jag få snö att rida på.
Men det verkar som om hela Sverige fått men inte vi i Värmland. Vi fick ca 3 cm snö. I Stockholm, Örebro, Mariestad har de fått 1-3 dm. Det ville ju jag ha!
Jaja får väl nöja mig med att det i alla fall blev ljusare ute. Och det var riktigt bra underlag i paddocken i går så det gick att trava. Men på ängen behövs mer snö att jämna ut om man ska kunna trava och galoppera.
Idag på morgonen kom hovslagaren så nu går det ett tag till. Jag håller på att försöka få tag på kiropraktorn men han svarar inte. Förstår att folk vill vara lediga men då kan de ju tala in ett meddelande så man vet.
Jag har försökt boka in någon dressyrträning men inte fått svar.
Joshua är fortfarande riktigt bra i psyket. Jag hoppas att det ska hålla i sig. Det brukar vara runt V13 som han är som värst. I år är min plan att hålla igång honom hela den här tiden och ut och åka mycket så att han ska få hjärngympa och bli trött så han slappnar av hemma.
Jag vet ju fortfarande inte varför han blir så nervös och stressad. Det är så konstigt. Nu står han helt lugnt och sover på stallgången när jag grejar med honom. Verkar njuta. Han reagerar inte när jag lägger på schabrak, sadel, täcken etc. Vissa dagar kan han vara mer vaken, höja huvudet och visa ögonvitorna. Men inte mer.
Under hans dåliga perionder slänger han sig för minsta lilla. Jag kan knappt borsta honom för han beter sig som om han är livrädd för mig och att jag har en kniv i handen och ska hugga honom. Det går inte att lägga på sadel,  täcken etc för då skakar han som ett asplöv och försöker fly. Men ridningen fungerade bra den här perioden i fjol.
Nu ger jag ett preparat för magen. Jag tror att det kanske är det som gör att han mår bra. Jag har slutat med det några gånger under hösten men då blir han stressad inom några dagar. Nu vågar jag inte sluta med det förrän vi passerat V20. Jag måste hitta något annat då de slutat sälja detta. Bara det att jag hittar inget likvärdigt som verkar på samma sätt.
Förra året när han hade sin period provade jag alla preparat på marknaden för att få en lugnare, tryggare häst. Inget av dem märkte jag någon effekt av. Jag lade tusenlappar på det.
Jag fick rådet att det ev kunde vara hormoner eftersom det är ett återkommande problem varje vår. Så om han i år blir lika knäpp som ifjol trots träning och Bakteriebalans ska jag prova att ge honom hormoner istället.

Kommentera här: